G-skala 1:22,5 – Danmark/Denmark

Kommer!

Profiler i Norge ønsker å tilby en serie smalspor togmodeller etter danske forbilder i målestokk 1:22,5 (LGB).

rnj-171

22-201  Under utvikling

Reklamer

12 svar

  1. spændende side kører live steem i 1:20 vil det være molig at tilpasse dine modeller til denne scala. MVH Ejvind

    1. venter på DBJ tror du de kan bruges i 1:20 lok Lykke til

      1. Hejsann,
        de fleste av mine 1:20 og 1:22,5 modeller brukes både av LGB (45mm/1:22,5) og livesteam (primert ca 1:20). De fleste modellene kan tilpasses både 32 og 45mm sporbredde.
        Arild

  2. Takk for interessen.
    Det er mange i Norge som kjører disse vognene, både 1:20, 1:22,5 og også 1:25 sammen med sine live steam lokomotiver, både 32 og 45mm.
    Man må selvsagt gjøre litt tilpasninger med koplinger og riktige hjul.
    Jeg har begynt å samle tegninger til dansk 1m smalspor så dersom det er interesse kommer byggesett av disse.
    Arild

    1. venter i spændning 🙂

      1. Hej igen,
        jeg er også spændt…
        Som du ser har jeg prioritert spor 1 (1:32) så langt men G skala er overhodet ikke glemt.
        Jeg vil være tilstede på messen i Køge i april (jeg skal kjøre mine modeller på togklubben 1:32s anlegg) og dersom du tenker å besøke denne messen kan vi gjerne treffes der for en G-prat. Videre blir jeg på Fyn/Langeland uken deretter.
        Dersom du har spesielle modeller i tankene kan du gjerne sende meg tegninger/bilder, jeg er interessert i alt fra små godsvogner til Frichs dobbeltlokomotiv til Siams meterspor.
        Arild

  3. ja så ses vi i køge, har tænkt meg ned der. MVH ejvind

  4. Jeg bringer med noen av mine 1:20 og 1:22,5 modeller og byggesett så kan du studere de nermere.
    Vi sees.
    Arild

  5. Lars Petter Aarrestad | Svar

    Finnes det togmateriell i G-skala fra Flåmsbana, før elektrifiseringen i 1947?

    1. Heisann,
      jeg er ingen ekspert på Flåmsbanen men så vidt jeg vet ble den elektrifisert få år etter åpning.
      Du spør om G-skala, altså 1:22,5 eller mer korrekt ca 1:25 når det gjelder normalspor og da er det vel stor sansynlighet for at vanlige G-vogner og stakevogner en eller annen gang har besøkt banen, f.eks byggesettene 25-01 og 25-02.
      Arild

  6. Lars Petter Aarrestad | Svar

    Takk for kommentar, Arild. Flåmsbana ble bygget i 20 årene. Det ble benyttet tyske damplok og teakkledde personvogner, samt G-vogner og flatvogner (tømmertransport) frem til elektrifiseringen i 1947. Hvor finner jeg de settene du nevner?
    Sporlig hilsen,
    Lars Petter

  7. Hei. Jeg er svært interessert i materiell fra Bornholm, spesielt motorvognene og diesellokomotivet de hadde på banen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s